Cykelturer

Cykling - Stugor i Degeberga

Från stugbyn trampar Ni iväg in mot Degeberga centrum. För den som glömt något i sin fikakorg finns här möjligheten att inhandla detta i någon av affärerna längs gatan. (ca. 2 km) Man fortsätter sedan mot COOP och precis efter affären svänger ni höger mot Vittskövle slott och har nu cirka fyra km krokig landsväg framför Er. Väl framme vid slottet kan man pausa en stund och njuta av det fina slottet.

Härifrån fortsätter färden rakt söderut mot Olseröd genom alléerna som omger slottet. Efter ca. fem minuter kommer Ni in i en skog och här svänger Ni vänster vid skylten ”Kärrfästorna”. (ca. 8 km) Vägen går nu förbi några minkfarmar (på häger sida av vägen) och längre fram kommer Ni att förstå talesättet att Skåne är ”platt som en pannkaka”.

Rakt fram igenom åkrarna fortsätter cykelturen på en mysig liten landsväg mot korsningen där vi kommer ut på vägen från Åhus till Olseröd. Här, på Nyagropsvägen, svänger Ni först vänster, mot Åhus till, för att därefter svänga höger in mot Furuboda. På denna väg kommer Ni längre fram efter en högersväng passera Furuboda, som idag är ett rehabiliteringscenter för handikappade. Cirka 13 km är nu tillryggalagda.

Vägen fortsätter rakt fram och går parallellt med sandstranden. Här finns diverse småvägar att välja mellan som leder ner till havet. Solbrända och lagom hungriga påbörjas färden hem mot stugbyn. När ni från stranden kommer ut på cykel vägen igen tar Ni av mot vänster, söderut, förbi Friseboda. I slutet av vägen kan den som är sugen på lite kaffe, eller glass, svänga vänster och sedan höger mot Rigeleje och strandkiosken som är belägen där. (ca. 20 km).

Vägen går sedan mot Olseröd. Här rekommenderas flera pauser då väger går brant uppåt. Njut av landskapet. I Olseröd finns flera hantverkare för den intresserade. Det är bara att följa skyltningen.
I första korsningen, som Ni kommer fram till, fortsätter Ni rakt framåt och kommer snart ut på vägen mellan Ystad och Kristianstad. Även här fortsätter Ni rakt framåt. (ca. 26 km.).

Vägen går nu rakt igenom en gård och härefter följer natursköna, stundtals riktigt roliga grusvägar, som mest kan liknas vid berg-och-dalbana. När Nyagropsvägen tar slut svänger Ni vänster. En bit längre fram svänger Ni igen fast denna gång till höger och kommer in på Höjarödsvägen. Även denna vägsträcka går rakt igenom en gård. Passa på att njuta av den härligt gröna bokskog som kantar vägen. Vid vägens ände svänger Ni höger. (ca. 32 km.)

Efter en liten stund cyklar Ni på kanten av den mycket vackra Rallaté dalens ravin. Ta gärna en promenad i gräset och passa på att äta upp det sista i fikakorgen medan Ni njuter av lugnet och naturen. Vägen fortsätter sedan fram till Degeberga Stugby. Lagom trötta, kan det kännas skönt att slå sig ner på stugans veranda och smälta dagens intryck. (ca. 35 km.)

Kolla även på Kristianstad kommuns hemsida (www.kristianstad.se ) och in på turistbyrån där finns andra alternativ när det gäller cykelturer.